Monday 2 January 2012

Hati Selalu Mengalah Dengan Otak


Hati selalu mengalah dengan Otak, bila sesuatu yang hati rasa nak buat otak menghalang dengan memberikan beribu alasan dan kemungkinan yang bakal berlaku apabila mengikut kata hati dan yang akhirnya hati sendiri yang akan sakit. Kesian kan dekat hati, selalu sakit, selalu terguris, sebab otak. kenapa otak kejam sangat? Tak boleh ke cuba ikut kata hati, tak selalu takpe, sekali pun okay. Jangan selalu buat hati terguris hingga otak sendiri merana memikirkan masalah yang hati cuba nak selesaikan.

Sebenarnya tak boleh nak salah kan otak je, hati pun sama. Lebih senang, kedua-dua nya bersalah, otak pun boleh terganggu juga sebab hati yang mendesak. tapi hati bukan sengaja buat macam tu, mungkin hati dah lama terseksa, terkadang hati juga perlukan ruang, untuk semua keinginannya, kerinduan yang telah lama terkubur jauh di suatu sudut, ia lahir sendiri, hati tak pernah minta. semuanya ketentuan. Tak salah kita nak ikut hati, tapi make sure semua akan okay, otak pun tolong lah cooperate dengan hati, baru boleh bahagia macam tu. Janganlah selalu berpecah, sebabnya hati yang banyak dapat bad effect nya, kesian lah sikit kat hati. bolehkan otak?

Hati dah selalu sangat ikutkan kerenah otak, dia sanggup terseksa. Asalkan otak tak runsing. Baiknya hati. Sesekali pabila hati dah terlalu banyak memendam, mungkin otak perlu beri peluang.

*****************************************


Hati : Aku rindu dia sangat-sangat, rindu dia yang dulu. 

Otak : Entah-entah dia tak rindukan kau pun? simpan jelah, nanti sendiri yang terseksa.

Hati : Aku dah lama pendam, aku perlukan dia yang dulu, rindu masa lalu.

Otak : Move on lah, past is past. nothing gonna change it.

Hati : Aku nak tegur dia, nak bagitahu dia aku rindu.

Otak : Tak takut dia tak balas teguran kau? Or dia layan nak tak nak je? Kalau pun dapat sembang, semuanya takkan sama macam dulu.

Hati : Itu aku tahu, but tak boleh ke try dulu? Aku sanggup terima risiko.


Otak : Aku dah cakap, nasihat semua. Jangan menyesal nanti. 

Nampak perbalahannya di situ? Nampak sangat hati dah terseksa, apa tah lagi kalau ucapkan rindu diiringi maaf sebab merindui. Aku terpaksa gagahkan juga untuk itu. Ini true story, pasal hati dengan otak aku. Itu saja.

p/s : Hargai hati anda sementara ia masih berfungsi, jangan sia-sia kan nya. :')

3 comments:

Miss Aia said...

kenapa maaf sebab merindui???

Unknown said...

susah nak terangkan, takde sape akan paham. -.-

ayanuts said...

suka entry ni..hati dan otak